Svar: Nye udfordringer ved måltiderne

9. marts 2023

Alder:
11 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere svar:)

Du har helt ret i, at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget lige nu, hvilket naturligt vil påvirke jeres drengs spisevaner. Derudover spiller den nye hverdag naturligt også ind med vuggestuestart, nye rutiner, adskillelse fra jer i løbet af dagen, vænne sig til de nye børn og voksne osv. osv.

Det, at jeres dreng begynder at lukke munden, dreje hovedet, spytter maden ud og på den måde siger nej til mad, er helt normalt for hans alder, og det er vigtigt, at du ser det som tegn på en sund og normal udvikling. Det er ofte ikke tegn på kræsenhed, men er mere et tegn på, at han nu får mere vilje, og at han gerne vil styre måltidet mere selv.

Han er også så bevidst nu, at han godt ved, at når han lukker munden, så sætter det gang i jer - det gør noget ved jer forældre. Nogle forældre begynder at lave specielle retter til barnet, nogen lokker med legetøj, afleder med en iPad eller lignende. Andre forsøger at presse maden ind i munden på barnet, måske begynder I at diskutere hen over bordet, hvad næste skridt skal være, og hvad I skal gøre...

Jeres dreng mærker dette. Han oplever, at når han siger nej til mad, så giver det en ekstra opmærksomhed fra jer forældre, og det er naturligt spændende at undersøge. Han er stille og roligt igang med at skulle lære, hvad det han gør, gør ved andre - og det, at han nu siger mere nej til mad, er en vigtig del i at lære dette. Men, det betyder også, at det bedste I kan gøre er at give ham madro.

Det er vigtigt, at I serverer mad, som han selv kan spise. Lad ham spise med fingrene og også gerne med en gaffel - hvad han nu helst vil selv :) Giv ham små hapsere af gangen - for meget mad virker uoverskueligt, så lidt af gangen er bedre. Server maden på ensfarvet tallerken, gerne en tallerken inddelt i rum, så maden ligger adskilt - så kan han bedre koncentere sig om at spise maden, og det gør ikke noget, hvis han ikke spiser det hele eller foretrækker frikadelle fremfor pasta - en anden aften er det sikkert modsat.

Giv ham samme mad, som I andre spiser, så han oplever måltidet som noget fælles. Men sørg for altid at give ham noget, som I ved, at han godt kan lide, noget han er tryg ved at spise og naturligt vil gå igang med at spise. Det er helt fint, at du om aftenen f.eks. koger lidt broccoli eller pasta til ham, eller giver ham et stykke brød sammen med den varme mad. Det, at der er noget, han gerne vil spise, gør, at han naturligt går igang med at spise, når maden serveres, og det er spisetid - hvilket I jo gerne vil lære ham. Og når han er igang med at spise, så vil han måske stille og roligt begynde at smage på lidt af de andre fødevarer også.

Sørg for, at I har faste spisetider og vær særligt opmærksom på tidspunkter, hvor han signalerer, at han er sulten. Det er vigtigt at give ham mad, når han virker sulten og ikke sige f.eks. "du må lige vente, vi skal spise om 20 minutter" - for når det så er spisetid, så har han lært at overhøre kroppens sultsignal, og så er han ikke længere sulten. Derfor vil hans tendens til at smide med maden blive større.

Lige nu fortæller du, at han er hamrende sulten, når han hentes i vuggestuen kl. 13, og her er det derfor vigtigt, at du giver ham mad - og når han om et par uger hentes kl. 15-15.30, så er det vigtigt, at du også her giver ham mad.

Han må meget gerne få kød, fisk, kartofler, grøntsager, pasta og lignende til frokost eller om eftermiddagen. Det kan med fordel være rester fra aftensmaden, så han stadig får mad, som ernæringsmæssigt giver ham noget af det, som han lige nu ikke har overskud til at spise så meget af ellers. I takt med at han vænner sig til vuggestuen, så vil han sandsynligvis begynde at spise lidt mere til frokost igen, og han vil naturligt også blive mindre træt og derfor have lidt mere overskud - også til at kunne spise om aftenen. Og hvis ...

Annonce

... han har spist rester fra aftensmaden kl. 15.30-16, så kan I naturligt tage det lidt mere roligt om aftenen, hvis han der ikke spiser så meget eller ikke spiser så varieret:)

I vuggestuen skulle de meget gerne også servere et eftermiddagsmåltid til børnene, når de vågner af deres middagslur, så hvis du kommer og henter ham f.eks. 15-15.30, så skulle han gerne have fået lidt at spise på dette tidspunkt eller er måske igang med at spise, når du kommer og henter ham.

Det er helt normalt, at han nu begynder at vælge nogle af de fødevarer fra, som han tdligere har været glad for. Giv ham evt. en lille pause fra visse ting og se om han ikke efter nogle dage så igen synes, at det smager godt. Han har sikkert spist en del pasta, kogte gulerødder og kartofler, så det er helt okay, hvis han er kørt lidt træt i dette. Nogle gange kan det hjælpe at servere det på en ny måde, så hvis han f.eks. har været glad for kogte kartofler, så vil han måske hellere have kartoffelbåde fra ovnen nu. Hvis han har været glad for pasta, så synes han måske at spaghetti er sjovere nu... ved at variere på denne måde kan du stadig give ham noget, som han generelt godt kan lide smagen af og måske få ham til at spise lidt mere. Men ellers er en pause helt okay:)

Alternativet til ris kan f.eks. være blomkålsris, som du kan købe eller lave selv. Du kan hakke blomkål så fint, at det bliver til "ris", og det kan også serveres som "boller i karry", som han jo godt kan lide. Du må også meget gerne give ham bulgur, couscous eller f.eks. bruge quinoa eller perlespelt, perlebyg eller perlerug...

Når han smider med maden, så prøv om du kan lade være med at skælde ud - da det vil give ekstra opmærksomhed og kan øge hans tendens til netop at se, hvad der sker, når han smider med maden.. Prøv i stedet at holde fokus på det, som du gerne vil have, nemlig at han spiser, så sig f.eks. "ind i munden, skat, ind i munden" og sæt også ord på maden "hhmm, mam mam, smager godt" osv. så han hører, at maden er lækker, og så fokus bliver på netop at sætte ord på maden fremfor at smide med den :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er vigtigt, at I holder fast i, at det skal være hyggeligt og dejligt at spise. Det skal være rart at sidde ved middagsbordet, så det er et tidspunkt, som I nyder og ser frem til. I løbet af det næste halve år, vil jeres dreng blive mere og mere selektivt spisende. Det er derfor vigtigt, at du lige nu udnytter, at han ofte stadig har lyst til at smage på det meste. Jo mere han smager lige nu, jo bedre er det.

Hvad drikker han af mælk? Ammer du ham evt. om eftermiddagen? Hvis du gør det, så kan det naturligt være en rigtig dejlig måde for jer at mødes på efter adskillelse og vuggestue, men mælken her vil naturligt kunne påvirke hans lyst til rigtig mad. Hvis han har for meget mælk i maven, vil han ofte gerne smage, men vil ikke spise, fordi han ikke føler sig sulten nok...

Til sidst vil jeg også lige nævne, at når du synes, at tingene har ændret sig - at han er gået fra at spise rigtig meget forskelligt til pludselig ikke at ville spise, så handler det også om, at han nu er blevet ældre. Det er nemlig sådan, at der i 7-8 måneders alderen står et vindue åbent - det vil sige en naturlig lyst til at komme i munden, smage, begynde at undersøge maden, tygge maden osv. Men i takt med at jeres dreng bliver ældre, så lukker vinduet mere og mere i, og når han bliver 12-18 måneder, så er vinduet ikke længere så åbent. Det står på klem. Det betyder, at det bliver sværere og sværere at introducere ham for nye fødevarer og sværere at få ham til at spise.

Derfor er det netop rigtig godt, at han har været god til at spise meget forskelligt indtil nu, fordi det forebygger kræsenhed på sigt. Også selvom han lige nu vælger nogle fødevarer fra:)

Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvad jeg tænker sker hos jer, at det giver lidt ro med på vejen, og at det hjælper jer lidt videre :)

Fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor